Original Dutch Navy citation commemorating the launch of Hr.Ms. O 22 (Submarine) – January 20, 1940
350 €
This certificate was produced to commemorate the launching of the Dutch submarine Hr.Ms. O 22 on 20 January 1940 and represents a rare and historically valuable document from the pre-war mobilisation period leading up to the Second World War.
The certificate features a colourful illustration of the naval crest, flags, and an image of O 22, accompanied by the poem Rymdicht written by ir. G. de Rooy, Chief Engineer of the Royal Netherlands Navy.
The design is richly executed with elegant calligraphy and hand-coloured detailing.
The certificate is framed in its original frame with passe-partout and shows expected age-related wear to the edges. This unique piece offers a direct connection to the history of the Dutch submarine service and the crew of O 22, which would later disappear during a patrol in 1940.
Measuring 59 x 46 cm, it is an impressive collector’s item for enthusiasts of Dutch maritime, naval, or submarine history.
Historical background of Hr.Ms. O 22
Hr.Ms. O 22 was built in the late 1930s as part of the modern O 21-class submarines, designed for long-range patrols and operations in both European and colonial waters.
Her keel was laid in 1937 at the Wilton-Fijenoord shipyard in Rotterdam, where she was fitted with the most advanced sonar and torpedo systems of the time. When Germany invaded the Netherlands in May 1940, the submarine was still in the final phase of completion. To prevent her from falling into German hands, O 22 was hastily transferred to England on 12 May 1940, where she was completed and commissioned in cooperation with the Royal Navy.
From the moment she entered service, O 22 carried out patrols in the North Sea, an area heavily patrolled and extensively mined. On 5 November 1940 the submarine departed from Rosyth for a new mission, escorted in the early part of the journey by HMS Unique.
That same day O 22 transmitted her final radio message; thereafter, all contact was lost.
She never returned to base, and despite search efforts, no trace was found. It was assumed she had struck a German mine, though absolute certainty was lacking. For the families of the 42 lost crew members, it remained a painful mystery.
Only in 1993, more than fifty years later, was the fate of the submarine confirmed.
A Norwegian salvage company discovered a previously unidentified wreck off the Norwegian coast at a depth of approximately 48 metres. Investigation revealed the wreck to be without doubt Hr.Ms. O 22.
The hull displayed damage consistent with a mine explosion, confirming the long-held assumption.
The wreck has been declared a war grave and remains undisturbed on the seabed, standing as a silent memorial to the crew and to the role of the Dutch submarine service in the early years of the war.
Article number: 17166
Originele Nederlandse Marine oorkonde ter gelegenheid van de tewaterlating van Hr.Ms. O 22 – 20 januari 1940
Deze oorkonde werd vervaardigd ter gelegenheid van de tewaterlating van de Nederlandse onderzeeboot Hr.Ms. O 22 op 20 januari 1940, en vormt een zeldzaam en historisch waardevol document uit de aanloop (mobilisatieperiode) naar de Tweede Wereldoorlog. De oorkonde bevat een kleurrijke illustratie van het wapen, vlaggen en een afbeelding van de O 22, aangevuld met het gedicht Rymdicht van ir. G. de Rooy, hoofdingenieur van de Koninklijke Nederlandse Marine.
Het geheel is rijk vormgegeven in fraaie kalligrafie en handgekleurd detailwerk. De oorkonde is ingelijst in de originele lijst met passe-partout en toont leeftijds- en randsporen.
Dit unieke exemplaar biedt een directe link met de geschiedenis van de Nederlandse onderzeedienst en de bemanning van de O 22, die later in 1940 tijdens een patrouille zou verdwijnen.
Met een formaat van 59 x 46 cm is dit een indrukwekkend verzamelobject voor verzamelaars van Nederlandse maritieme, marine- of onderzeebootgeschiedenis!
De geschiedenis van de onderzeeboot Hr.Ms. O 22
Hr.Ms. O 22 werd eind jaren dertig gebouwd als onderdeel van de moderne O 21-klasse onderzeeboten, bedoeld voor langeafstandspatrouilles en inzet in zowel Europese wateren als koloniale gebieden. De kiel werd gelegd in 1937 op de Rotterdamse scheepswerf Wilton-Fijenoord, waar de boot werd uitgerust met de nieuwste sonar- en torpedotechniek van dat moment. Toen Duitsland in mei 1940 Nederland binnenviel, bevond de onderzeeboot zich nog in de laatste fase van afbouw. Om te voorkomen dat het schip in Duitse handen zou vallen, werd O 22 op 12 mei 1940 halsoverkop naar Engeland overgebracht, waar zij in samenwerking met de Royal Navy verder werd afgewerkt en in dienst kwam. Vanaf haar indienststelling voer O 22 patrouilles in de Noordzee, een gebied dat zwaar bewaakt en intensief gemijnd was. Op 5 november 1940 vertrok de onderzeeboot vanuit Rosyth voor een nieuwe missie, begeleid door HMS Unique in het eerste deel van de reis. Diezelfde dag gaf O 22 een laatste radiobericht door, daarna bleef het stil. De boot keerde niet terug naar haar basis, en ondanks zoekacties werd geen spoor van haar gevonden. Vermoed werd dat ze op een Duitse mijn was gelopen, maar absolute zekerheid ontbrak. Voor de families van de 42 omgekomen bemanningsleden bleef het een open wond. Pas in 1993, ruim vijftig jaar later, werd het mysterie opgelost. Een Noors bergingsbedrijf trof tijdens een inspectie een onbekende onderzeeboot aan voor de Noorse kust, op ongeveer 48 meter diepte. Na onderzoek bleek het wrak zonder twijfel Hr.Ms. O 22 te zijn. De romp vertoonde schade die overeenkwam met een mijnexplosie, waarmee het vermoedelijke scenario van 1940 werd bevestigd. Het wrak werd tot oorlogsgraf verklaard en ligt sindsdien onaangeroerd op de zeebodem, als stille herinnering aan de bemanning en de rol van de onderzeedienst in de vroege oorlogsjaren.
Artikelnummer: 17166
In stock










